Icecat N.V.

Icecat is een winstgevende en snelgroeiende, online uitgever of syndicator van productinformatie ten behoeve van met name de e-commerce-markt. Icecat stelt productinformatie beschikbaar in 60+ talen en wordt vrijwel overal ter wereld actief gebruikt, inmiddels in 243 verschillende landen of regio’s.

Enerzijds werkt Icecat voor zo’n 400 merken (sponsoren). Voor deze sponsoren ondersteunt Icecat hun verkoopkanaal met multimediale productinformatie, onder de naam Open Icecat.

De wereldwijde uitgever van online ​productinformatie

Consumenten en professionals oriënteren zich, overal ter wereld, in toenemende mate online op hun aankopen. Zij verwachten daarom dat webshops en andere e-commerce-apps complete productinformatie en -reviews bieden om een goede aankoopbeslissing te kunnen nemen. In iedere taal, in iedere markt. Icecat N.V. is een van de weinige wereldspelers die inspeelt op deze groeiende marktbehoefte.

​€ 11 miljoen euro omzet

170+ medewerkers

100.000+ wereldwijde gebruikers

Deze sponsoren werken met ​Open Icecat

“The Icecat service delivers a good solution for providing product data to the Sony etail partners. The account managers of Icecat are always looking for solutions and ways to improve their services. It’s therefore a dynamic relationship.”​​
Sony, Timon Kuit – Commercial Executive Sony

Anderzijds levert Icecat abonnementen op productinformatie aan tienduizenden webshops, vergelijkingssites, inkoopportalen en andere e-commerce-bedrijven en -apps, waaronder de grootste e-commerce-bedrijven ter wereld. Icecat helpt hen met het volledig afdekken van hun online catalogi, zoekfilters en vergelijkers met relevante productinformatie, onder de naam Full Icecat.

Deze ​​e-commerce bedrijven werken met ​Full Icecat

“Now we also want to encourage the toy brands to offer their product information through Icecat. This gives both us and the brands great efficiency improvement​​.”
Bol.com, Marco de Vries – Senior Manager Content Solutions at Bol.com

Markt en branche

Dankzij de gratis, open content-catalogus Open Icecat, heeft Icecat zich wereldwijd ontwikkeld tot een dominante bron voor productinformatie voor e-commerce-toepassingen. De open contentbenadering maakt Icecat uniek in haar markt. Niet alleen de open source community, maar ook de corporate e-commerce-markt heeft Open Icecat volledig omarmt.

Ecommerce Partners

Het geschatte aantal aangesloten (geregistreerde) e-commerce of channel partners – gratis gebruikers van Open Icecat of klanten van de betaalde versie, Full Icecat, is eind 2020 meer dan 94.000 en het aantal ondersteunde merken in de Icecat-catalogus is meer dan 30.000.

Product data-sheet creation

De belangrijkste processen in de workflow van Icecat worden gemonitord via non-financial KPI’s (Key Performance Indicators). De belangrijkste KPI-verandering als gevolg van de toepassing van AI (kunstmatige intelligentie) en ETL (extract, transform & load) -technieken is de continuiteit van de jaarlijkse productie van datasheets. Die ligt rond de 1,7 miljoen datasheets in 2020.

Categories supported

De categorieën die door de Icecat-catalogus worden ondersteund, blijven in de loop van de jaren gestaag groeien.

De belangrijkste sectoren waarop Icecat zich richt zijn:

IT en elektronica

Speelgoed

Health & Beauty

Doe-Het-Zelf

Fast Moving Consumer Goods (Supermarktartikelen)

Automotive

Mode

Positionering ten opzichte van concurrenten

Er zijn in de kernsector van Icecat, productdata voor IT & elektronica, maar twee wereldspelers actief naast Icecat: CNET Content Solutions (gekocht door Columbia Broadcasting System – CBS), en Etilize (overgenomen door GfK). In een andere interessante sector, supermarktartikelen, is Brandbank actief. Brandbank is door Nielssen in 2015 gekocht. In veel andere sectoren is er nog steeds sprake van een onontgonnen marktsituatie met betrekking tot verstrekking van productdata. Dit biedt veel ruimte voor verdere groei.

Fundamentele groeicijfers

In 2020 stegen de jaarlijkse opbrengsten van Icecat met 8% tot 9,7 miljoen euro in vergelijking met het jaar daarvoor.

Aandeelhoudersstructuur van het bedrijf

Bedrijfsstructuur

De Icecat-groep omvat de Vennootschap (Icecat NV) en de dochtermaatschappijen Icecat LLC (Icecat Ukraine), Icecat Content Sourcing OÜ (Icecat Estonia), Iceshop B.V., Syndy B.V., Icecat Nederland B.V. en Icecat International B.V.. De cost centers Icecat Ukraine en Icecat Estonia zijn verantwoordelijk voor de inhuur van editor- en software developer-capaciteit. Syndy en Iceshop leveren gerelateerde cloudoplossingen aan retailers en merken. Deelneming Hatch BV levert Where To Buy-oplossingen aan fabrikanten, dat wil zeggen slimme “Koop Nu”-knoppen die ervoor zorgen dat de websites van fabrikanten meetbare verkopen genereren via hun online wederverkopers.

Ondernemers

Het bestuur van Icecat heeft een track record met betrekking tot de realisatie van snelle groei in combinatie met een positieve kasstroom en winst, waarbij zorgvuldig gekeken wordt naar de ROI (Return on Investment) van uitgaven.

CEO Martijn Hoogeveen

Martijn Hoogeveen is algemeen directeur en als oprichter van Icecat betrokken sinds 2001. Het idee voor Icecat kreeg hij bij eerdere e-tail- en e-business-ondernemingen die hij heeft opgezet, en waarbij goede en consumentgerichte productinformatie noodzakelijk was. De oud-hoogleraar multimedia/e-commerce is de drijvende kracht achter de vernieuwing en wereldwijde expansie van Icecat. Hij heeft via zijn investeringsmaatschappijen Netvalue en iMerge 18 jaar ervaring in het besturen van snelgroeiende tech-ondernemingen, portfoliobeheer, en fusies en overnames, wat van pas komt bij de snelle doorgroei van Icecat.

MD Emre Tan Altinok

Verantwoordelijk voor internationale sales en betrokken bij Icecat sinds 2008. Hij behaalde zijn master in International Finance & Economics aan de Universiteit van Amsterdam, en heeft zich binnen Icecat achtereenvolgens bewezen als effectieve sales voor de Duitse en Turkse markten, product manager Full Icecat, en tenslotte als teambuilder bij uitstek. Relevante ervaringen zijn verder risk management bij PWC en sales bij IBM.

​Redenen voor beursgang

Icecat gaat naar de beurs voor het aantrekken van nieuw kapitaal voor het financieren van de verdere groei en ontwikkeling van Icecat.

Het bedrijf heeft ambitieuze groeiplannen

  • Het doorontwikkelen van productcatalogi voor nieuwe sectoren
  • De versterking van de verkoopkantoren van Icecat
  • Investeringen in Icecats softwareplatform en content syndication-infrastructuur
  • Overname van lokale concurrenten

Risico’s en zekerheden

Aan beleggen zijn altijd risico’s verbonden. Voor de volledige risicoanalyse verwijzen we u naar ​het prospectus .

De Certificaten van Aandelen van de Uitgevende instelling zijn niet geregistreerd en zullen niet worden geregistreerd onder de U.S. Securities Act van 1933 zoals gewijzigd (de “Securities Act”) en mogen niet worden aangeboden of verkocht in de Verenigde Staten zonder registratie of krachtens een van toepassing zijnde uitzondering op, of door middel van een transactie die niet is onderworpen aan, de registratieverplichtingen onder de Securities Act en in overeenstemming met toepasselijke effectenwetgeving van enige staat of andere jurisdictie van de Verenigde Staten. De Uitgevende instelling heeft uitdrukkelijk niet de intentie de Certificaten van Aandelen aan te bieden aan het beleggend publiek in de Verenigde Staten of in enig andere jurisdictie dan Nederland.

Bekijk de effecten:

 Klik op de onderstaande knop voor het prospectus en overige documentatie:

Aanbod op NPEX-effectenbeurs: